sam
Feministiska teorier
Lova Berggren Sp1e
Södra Latins gymnasium
Maj 2014
1. INLEDNING
1.1 FRÅGESTÄLLNING:
Vilket feministiskt synsätt verkar ligga bakom Miljöpartiets lagförslag om att införa en samtyckeslag?
1.2 SYFTE
Att med hjälp av olika feministiska teorier söka klarhet i vilken verklighetsuppfattning som ligger bakom Miljöpartiets förslag.
2. METOD
För att ta reda på vilken sorts feminism som ligger bakom lagförslaget har jag studerat dessa olika feministiska teorier:
Särartsfeminism: denna teori förespråkar män och kvinnors biologiska skillnader men menar att jämställdhet uppnås genom att höja statusen på det som lämpar sig för kvinnor och kvinnors medfödda egenskaper. Denna teori förespråkas av ex. sverigedemokraterna enligt deras jämställdhetsminister på nyheter24.se april 2014.
Likhetsfeminism: till skillnad från särartsfeminismen menar likhetsfeminismen att män och kvinnor är ganska lika och att det är sociala konstruktioner som får oss att uppfatta vissa saker som kvinnliga respektive manliga, och att vårt kön inte borde få oss att begränsa oss.
Socialistisk feminism: här ses patriarkatet ur ett historiskt perspektiv och det sympatiseras inte alls med tanken om att biologin skiljer oss från varandra med mer än just det fysiska könet. Skillnaden mellan könen är inget naturligt utan har skapats genom ett könssystem där manlig dominans och kvinnlig underordning ingår. Viktiga frågor inom denna teori är b.la. kvinnors ekonomiska beroende av män och lönefrågor.
Liberal feminism: denna teori förespråkar individualism, privat ägande, valfrihet och samma formella rättigheter för kvinnor som för män. Denna teori förespråkas av ex. folkpartiet.
Radikalfeminism: radikalfeminister har upptäckt en naturlig arbetsdelning där kvinnor aktivt motarbetades. "Det personliga är politiskt” föddes i denna rörelse. Radikalfeminister intresserar sig för b.la. våldtäkt, prostitution och sexuella övergrepp.
Jag har även studerat lagförslaget i sig som redovisas i resultatdelen.
3. RESULTAT
3:1) Miljöpartiets lagförslag från 4 oktober 2011
Miljöpartiet föreslår följande förändring av 6 kap. 1 § och 15 § brottsbalken:
Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse
6 kap. 1 §
Den som genom misshandel eller annars med våld eller genom hot om brottslig gärning tvingar en person till samlag eller till att företa eller tåla en annan sexuell handling som med hänsyn till kränkningens art och omständigheter i övrigt är jämförlig med samlag, döms för våldtäkt till fängelse i lägst två år och högst sex år.
Detsamma gäller för den som med en person genomför ett samlag eller en sexuell handling som enligt första stycket är jämförlig med samlag genom att otillbörligt utnyttja att personen på grund av medvetslöshet, sömn, berusning eller annan drogpåverkan, sjukdom, kroppsskada eller psykisk störning eller annars med hänsyn till omständigheterna befinner sig i hjälplöst tillstånd.
Är ett brott som avses i första eller andra stycket med hänsyn till omständigheterna att anse som mindre grovt, döms för våldtäkt till fängelse i högst fyra år.
Är brott som avses i första eller andra stycket att anse som grovt, döms för grov våldtäkt till fängelse i lägst fyra och högst tio år. Vid bedömande av om brottet är särskilt grovt skall särskilt beaktas, om våldet eller hotet varit av särskilt allvarlig art eller om fler än en förgripit sig på offret eller på annat sätt deltagit i övergreppet eller om gärningsmannen med hänsyn till tillvägagångssättet eller annars visat särskild hänsynslöshet eller råhet. 6 kap. 1 §
Den som företar en sexuell handling mot eller utverkar en sådan handling av en person som inte frivilligt deltar däri döms för sexuellt utnyttjande till fängelse i högst fyra år.
Är brottet grovt, döms för grovt sexuellt utnyttjande till fängelse i lägst två och högst åtta år. Vid bedömande av om brottet är grovt ska särskilt beaktas om handlingen varit av särskilt allvarlig art, om den riktats mot en person som befunnit sig i beroendeställning till gärnings-mannen, varit ur stånd att värja sig eller annars befunnit sig i en särskilt utsatt situation, om fler än en förgripit sig på offret eller på annat sätt deltagit i övergreppet eller om gärningen lett till graviditet eller överföring av allvarlig smitta eller sjukdom. Om ansvar ådöms också för brott enligt 3 eller 4 kap. som medel för eller effekt av sexuellt utnyttjande ska den samlade brottsligheten betecknas våldtäkt.
Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse
15 §
För försök till våldtäkt, grov våldtäkt, sexuellt tvång, grovt sexuellt tvång, sexuellt utnyttjande av person i beroende¬ställning, grovt sexuellt utnyttjande av person i beroende ställning, våldtäkt mot barn, grov våldtäkt mot barn, sexuellt utnyttjande av barn, sexuellt övergrepp mot barn, grovt sexuellt övergrepp mot barn, utnyttjande av barn för sexuell posering, grovt utnyttjande av barn för sexuell posering, köp av sexuell handling av barn, köp av sexuell tjänst, koppleri och grovt koppleri döms till ansvar enligt vad som föreskrivs i 23 kap.
Detsamma gäller i fråga om förberedelser till koppleri samt föreberedelse och stämpling till och underlåtande att avslöja våldtäkt, grov våldtäkt, våldtäkt mot barn, grov våldtäkt mot barn, grovt utnyttjande av barn för sexuell posering, och grovt koppleri . 15 §
För försök till sexuellt utnyttjande, grovt sexuellt utnyttjande, våldtäkt mot barn, grov våldtäkt mot barn, sexuellt utnyttjande av barn, sexuellt övergrepp mot barn, grovt sexuellt övergrepp mot barn, utnyttjande av barn för sexuell posering, grovt utnyttjande av barn för sexuell posering, köp av sexuell tjänst, koppleri och grovt koppleri döms till ansvar enligt vad som föreskrivs i 23 kap.
Detsamma gäller i fråga om förberedelse och stämpling till grovt sexuellt utnyttjande, våldtäkt mot barn, grov våldtäkt mot barn, grovt utnyttjande av barn för sexuell posering och grovt koppleri samt underlåtenhet att avslöja sådant brott.
3:2) Advokatssamfundets generalsekreterare Anne Ramberg uttrycker sig såhär 5/2-14 i en intervju i SVT apropå miljöpartiets lagförslag – ”När man ägnar sig åt lagstiftning måste man hålla på vissa principer och inte ge efter för plakatpolitik och omständigheten att ett antal personer ställer sig på Medborgarplatsen i Stockholm och viftar i en angelägen fråga. Det är väldigt egenartat att de stora partierna då plötsligt svänger. Detta är ett exempel på när riksdagens ledamöter inte tar sitt lagstiftningsansvar utan ger efter för rätt populistiska överväganden.”
Detta uttalande är tydligt negativt gentemot samtyckeslag. Anne Ramberg motsätter sig lagförslaget för att hon inte tycker att det är seriöst inom lagstiftningsväsendet att ta efter trender och en grupp högljudda människor och göra det till ett lagförslag. När Anne Ramberg menar att det är angelägen fråga, tror jag att det kan vara möjligt att hon tänker på de våldtäktsfall som uppmärsammats i media på senaste tiden. Till exempel ”våldtäktsfallet” i januari i år där Lunds tingsrätt, enligt nyheter24, friade en man trots att kvinnan tydligt protesterat mot samlaget. Detta är bara ett utav många liknande fall på sistone och i Sverige misstänktes år 2013 enligt brottsförebyggande rådet, 1060 människor för våldtäkt, varav 2% (d.v.s 21 personer) var kvinnor (här är inte heller våldtäktsstatistiken för barn eller övergrepp i hemmet inräknat). Även år 2009 dömdes 1078 män och 12 kvinnor för sexualbrott i Sverige, och även att, enligt sexistnytt.se:s inlägg från 2012, 33% utav domarna kring våldtäkt friades.
Martin Marmgren är polis och var delaktig i utredningen kring en ”våldtäkt” utav en femtonårig flicka i Tensta där de sex förövarna blev friade. Han säger till tidningen flamman.se i en intervju från 2 oktober 2013 att ”en samtyckeslag skulle behövas, dels för att ge våldtäktsoffer starkare skydd men också för att det har en normerande effekt”. Han menar alltså att genom en sådan lag skulle det bevisas att det inte är okej att ha sex utan samtycke och att det skulle stärka de våldtagnas ställning i rättsväsendet.
Morgan Johansson är socialdemokrat och säger till Sveriges Radio i januari i år att ”vi vill att man ska se över sexualbrottslagstiftningen igen”, apropå miljöpartiets lagförslag. Lagförslaget har alltså väckt en tanke om förändring hos socialdemokraterna, som nu gör Sverigedemokraterna och moderaterna till de enda partiena som inte föreslår en förändring av denna lag (på något vis).
Johan Linander, centerpartist, (tycker enligt samma källa) att ”En samtyckebaserad sexualbrottslagstiftning skulle säga att du får ha sexuellt umgänge först när du vet att en person är med på det. Det tycker jag är en rimlig ordning” och menar alltså att denna lag säkrar båda parters trygghet.
ANALYS:
Anledningen till att en samtyckeslag från första början blivit efterfrågad är ju för att det skett sexualbrott i så stor utsträckning och att domstolen sett mellan fingrarna på så många utav dem, att det blivit aktuellt för politiken att ingripa. Som det tidigare redovisats (se resultat) är det endast 21 utav 1060 våldtäktsmisstänkta som är kvinnor. Detta visar tydligt vilka som överlag våldtar: männen. De som förespråkar samtyckeslagen vägrar alltså att acceptera att den ena parten (framförallt män) förgriper sig på den andra parten (framförallt kvinnor). Att män genom sitt biologiska kön har enklare för vissa sorters sexuella övergrepp är ett faktum men åsikterna som jag nedan presenterar skiljer sig i huruvida egenskaper följer med på köpet vid födseln eller fostras in genom samhällsstrukturer och huruvida de skuldbelägger eller skuldbefriar män från sexuella övergrepp.
Som går att läsas i stycket metod tillhör teorin om olika egenskaper på grund utav kön särartsfeminismen. Om miljöpartiets lagförslag hade utgått ifrån en särartsfeminism, tror jag att lagförslaget t.ex. hade kunnat yrka på att de olika egenskaper könet emellan skulle kunna spela en roll i hur benägna, ämnade eller hur vår skilda sexualdrift motiverar oss att våldta på olika sätt och med olika förutsättningar. T.ex. skulle en särartsfeminist, enligt mig, kunna yrka på att männens fortplantningsinstinkt är starkare än kvinnornas och att det därför inte går att döma män och kvinnor på samma sätt, eller att mäns medfödda dominans skulle kunna vara en anledning till att männen oftare våldtar, och att det krävs att vi tar hänsyn till detta.
Detta kan tyckas vara ett radikalt sett att se på särartsfeminismen eftersom särartsfeminismen ändå menar att våra skilda egenskaper ska vara värda lika mycket. Jag menar dock att oavsett hur mycket särartsfeminismen än vill skapa lika värde mellan könens skilda egenskaper, skulle detta lagförslag (om det var utformat genom särartsfeminismen) till exempel kunna säga att männens medfödda egenskaper kan driva dem till detta och skulle kvinnors medfödda egenskaper driva dem till något liknande skulle det också räknas in i bedömningen. Särartsfeminismen menar ju även att vissa saker lämpar sig för män och inte för kvinnor och vice versa och även här tror jag att det finns utrymme för att möjligen yrka på att män lämpar sig för våldtäkt på sätt som inte kvinnor och gör att det därför inte går att göra en objektiv bedömning. Jag skulle alltså säga att likhetsfeminismen, och radikalfeminismen till viss del, ligger bakom detta lagförslag eftersom likhetsfeminismen menar att (återigen se metod) samhällsstrukturer fostrar oss till att bete oss på olika vis. I ett patriarkat (som dagens Sverige t.ex.) kommer möjligtvis de patriarkala strukturerna att underlätta för män att våldta. Ytterligare en orsak till att jag tror att likhetsfeminismen och radikalfeminismen (radikalfeminister eftersom de exempelvis anser våldtäkt vara en viktig fråga att kämpa för) ligger bakom detta förslag, är för att Sverigedemokraterna är som sagt (se resultat) ett utav de enda partier som inte stöttar en samtyckeslag och de för en öppen särartsfeminism.
De som ligger bakom lagförslaget (enligt mig likhets/radikalfeminister) tror alltså inte att män p.g.a några medfödda egenskaper har större rättigheter att våldta och därför borde en samtyckeslag med intolerans mot samhällskonstruerade egenskaper skapas.
REFERENSER: (i alfabetisk ordning)
www.aftonbladet.se/nyheter/article18230798.ab – Ida Gustaffson 4 januari 2014
www.bra.se/bra/globala-sidor/sok.html?query=våldtäkter&submitButton
http://www.flamman.se/allt-fler-kraver-nu-en-samtyckeslag – Anne Li Lehnberg 4 oktober 2013
www.nyheter24.se/debatt/767489-paula-bieler-sd-jag-ar-sarartsfeminist.- Paula Bieler 26 maj 2014
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Forslag/Motioner/mot-201112Ju400-Inforande-av_GZ02Ju400/?text=true
http://sexistnytt.wordpress.com/2012/03/25/farre-doms-for-valdtakt/
http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/19109/2013-5-43.pdf
www.svt.se/nyheter/val2014/samtyckeslagen-ar-populism - Lina Lihndal 5 februari 2014
Jag har även refererat från de häften som vi fått utav dig, häftet som kallades ”Genus” och häftet som beskrev de olika feministiska teorierna.
UPPGIFT 2:
Jag anser att likhetsfeminismen, och den socialistiska feminismen, är rimligare teorier än någon annan idag välkänd feministisk teori. Att vi föds med olika kön är ett faktum, men att vi på köpet får egenskaper kopplade till könet tror jag är ett påhitt. Att män skulle vara födda med vissa personlighetsdrag, och kvinnor med andra tror jag inte på, utan jag tror snarare på ett upprättat könssystem såsom den socialistiska feminismen förespråkar. Psykisk ohälsa till exempel, var enligt socialstyrelsens rapport från 2013, vanligast bland kvinnor mellan 18-24. Men beror inte detta på kvinnors medfödda egenskaper då? Är det inte kvinnors medfödda tendens att hålla saker inom sig eller vilja prestera i tystnad? Jag tror snarare att detta beror på de egenskaper som läggs på kvinnor eller patriarkala strukturer som tvingar kvinnor att bete sig på ett visst sätt, eller uppmanar kvinnor att inte ta för mycket plats, eller anser att kvinnor helt enkelt är underordnande män, och att vara underordnad någon, tror jag om något kan motverka psykiskt välmående.
Visst, på ett sätt föds vi med olika egenskaper, eftersom vi föds med olika förväntningar, sammankopplade med vårt kön, om hur vi ska bete oss. På det viset har särartsfeministerna rätt, att vi till viss del föds med olika egenskaper, men jag anser att likhetsfeministerna formulerar problemet och säger att det är samhällets förväntningar som gör att vi föds in i världen med olika egenskaper, och till skillnad från särartsfeministernas teori så tror inte jag att våra egenskaper sitter i vad vi har mellan benen.
En annan anledning till att jag anser att likhetsfeminismen är en rimligare teori är att här går det även att applicera de som inte identifierar sig med pojke/flicka eller man/kvinna. De som inte identifierar sig med det könet som de föds med, identifierar sig ju inte heller då med de egenskaper som särartsfeminismen antar att vi föds med. Den gruppen hamnar ju alltså då utanför samhällsramen, existerar inte deras egenskaper eller har de en blandning utav de egenskaper som tillhör könsidentiteterna? Jag tycker att detta ganska tydligt visar hur absurt det skulle vara om vi föddes med olika egenskaper p.g.a. vårt kön eftersom det handlar om hur vi vill tolka oss själva och hur samhället skoningslöst tolkar oss.
Gång på gång har våldtäktsförövare friats i ”världens mest jämställda land” fast mycket har talat för att den andra partnern (nästan alltid kvinnan) tvingats till samlag. Är det kanske särartsfeminismens tanke om egenskaper som inte kan förnekas som spelar oss ett spratt? Kanske är det likväl bristen på någon sorts feminism överhuvudtaget som ger upphov till sådan problematik, men jag anser det inte helt omöjligt att särartsfeminismen skulle kunna ta sig ett sådant uttryck. Jag tycker alltså att likhetsfeminismen är mest rimlig att applicera på i ett samhälle eftersom den förnekar att medfödda egenskaper finns och gör oss till olika människor och ger oss utrymme att bete oss på olika vis, men samtidigt inte ger ett viss kön utrymme att bete sig på ett visst sätt. Jag tycker att särartsfeminism skapar ytterligare en totalt onödig splittring genom att dela upp oss i olika typer av människor bara p.g.a. vad vi har för kön. Återigen en vi och de känsla, återigen hamnar vi längre från varandra och vår oförståelse har ett utrymme att frodas, ”det är väl inte så konstigt att jag inte förstår dem, jag är ju kille/tjej”, vi tänker ju på olika vis”.
Och visst, särartsfeminismen menar inte att männens respektive kvinnans egenskaper är bättre eller sämre, bara att de skiljer sig från varandra. Jag tror dock att utifrån samhällsramen kommer inte att alla ha förstånd nog att se detta, att värdera de olika egenskaperna lika eller det ”manliga” och det ”kvinnliga” på samma sätt. Alla kommer antagligen inte kunna göra en objektiv bedömning utan tydligt ta ställning i vilken sorts egenskaper som är bäst (och eftersom vi lever i ett patriarkat tror jag absolut att det är möjligt att männens egenskaper lyfts till de bättre) och gemene man kommer möjligtvis att döma de som inte passar in i de roller som vi föds med. Jag anser att alla roller som appliceras på oss är dåliga, för även om utgångspunkten är att det ska bedömas opartiskt, så tror jag att chansen är mycket stor att det inte kommer bli så i praktiken. På samma vis som homosexuella fått utstå ett förtryck eftersom de inte passat in, tror jag att detta kan ge upphov till ännu mer förtryck, eftersom jag menar att människor tyvärr inte alltid är kapabla till att acceptera normbrytande tankegångar eller individer.
Som jag tidigare nämnt är psykisk ohälsa vanligast bland unga (kvinnor) och jag tror att detta kan bero på bland annat ett utanförskap. Särartsfeminismen kan enligt mig ge upphov till ännu mer utanförskap och därmed sådant som är relaterat till det, till exempel psykisk ohälsa, gruppindelningar, exkluderingar och ifrågasättande utav dem som beter sig annorlunda. Min tro på ett jämställt samhälle är inte synonymt med en gruppindelning sekunden vi blir till.
Särartsfeminismen menar också att vissa saker lämpar sig för kvinnor respektive män, exempelvis att politiken skulle vara ett forum som bäst lämpar sig för män p.g.a. deras medfödda personlighetsdrag. Jag vägrar att tro att jag inte är kapabel till vissa saker bara för att jag föddes som kvinna, och jag tror inte heller att det är så svart och vitt. Att säga att en del saker passar vissa bara p.g.a. deras kön tycker jag är att förminska allt som gör oss till människor, vår uppfostran, vår världsuppfattning och vår kompetens. Jag tror att en del saker passar vissa människor, inte ett visst kön.
Som jag redogjorde för i avsnittet resultat så tror Anne Ramberg att högljudda människor ligger bakom att samtyckeslagen tagits upp i politiken medan jag menar att ett samhälle sprängfyllt med normer om hur vi bör bete oss har skapat så mycket konflikt att det till slut blivit ett ärende för politiken. Istället för att leva i idén om att det ligger ett problem på individnivå hos några män med sexualdrift, vill jag gärna se helhetsbilden som pekar på att konstruktioner tillåter oss att bete oss på olika vis, som okejar våldtäktsförövarnas (i de allra flesta fall, männens) beteende, och att likhets och den socialistiska feminismen kan tackla detta i större utsträckning än någon annan feministisk teori.
Jag vill tro att den enda egenskapen som jag föds med på grund av mitt kön, är egenskapen att utveckla ett barn i min livmoder och det gör mig varken kapabel eller inkapabel till någonting annat och att denna inställning i längden kommer leda till ett mer jämställt samhälle.
Lova Berggren Sp1e
Södra Latins gymnasium
Maj 2014
1. INLEDNING
1.1 FRÅGESTÄLLNING:
Vilket feministiskt synsätt verkar ligga bakom Miljöpartiets lagförslag om att införa en samtyckeslag?
1.2 SYFTE
Att med hjälp av olika feministiska teorier söka klarhet i vilken verklighetsuppfattning som ligger bakom Miljöpartiets förslag.
2. METOD
För att ta reda på vilken sorts feminism som ligger bakom lagförslaget har jag studerat dessa olika feministiska teorier:
Särartsfeminism: denna teori förespråkar män och kvinnors biologiska skillnader men menar att jämställdhet uppnås genom att höja statusen på det som lämpar sig för kvinnor och kvinnors medfödda egenskaper. Denna teori förespråkas av ex. sverigedemokraterna enligt deras jämställdhetsminister på nyheter24.se april 2014.
Likhetsfeminism: till skillnad från särartsfeminismen menar likhetsfeminismen att män och kvinnor är ganska lika och att det är sociala konstruktioner som får oss att uppfatta vissa saker som kvinnliga respektive manliga, och att vårt kön inte borde få oss att begränsa oss.
Socialistisk feminism: här ses patriarkatet ur ett historiskt perspektiv och det sympatiseras inte alls med tanken om att biologin skiljer oss från varandra med mer än just det fysiska könet. Skillnaden mellan könen är inget naturligt utan har skapats genom ett könssystem där manlig dominans och kvinnlig underordning ingår. Viktiga frågor inom denna teori är b.la. kvinnors ekonomiska beroende av män och lönefrågor.
Liberal feminism: denna teori förespråkar individualism, privat ägande, valfrihet och samma formella rättigheter för kvinnor som för män. Denna teori förespråkas av ex. folkpartiet.
Radikalfeminism: radikalfeminister har upptäckt en naturlig arbetsdelning där kvinnor aktivt motarbetades. "Det personliga är politiskt” föddes i denna rörelse. Radikalfeminister intresserar sig för b.la. våldtäkt, prostitution och sexuella övergrepp.
Jag har även studerat lagförslaget i sig som redovisas i resultatdelen.
3. RESULTAT
3:1) Miljöpartiets lagförslag från 4 oktober 2011
Miljöpartiet föreslår följande förändring av 6 kap. 1 § och 15 § brottsbalken:
Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse
6 kap. 1 §
Den som genom misshandel eller annars med våld eller genom hot om brottslig gärning tvingar en person till samlag eller till att företa eller tåla en annan sexuell handling som med hänsyn till kränkningens art och omständigheter i övrigt är jämförlig med samlag, döms för våldtäkt till fängelse i lägst två år och högst sex år.
Detsamma gäller för den som med en person genomför ett samlag eller en sexuell handling som enligt första stycket är jämförlig med samlag genom att otillbörligt utnyttja att personen på grund av medvetslöshet, sömn, berusning eller annan drogpåverkan, sjukdom, kroppsskada eller psykisk störning eller annars med hänsyn till omständigheterna befinner sig i hjälplöst tillstånd.
Är ett brott som avses i första eller andra stycket med hänsyn till omständigheterna att anse som mindre grovt, döms för våldtäkt till fängelse i högst fyra år.
Är brott som avses i första eller andra stycket att anse som grovt, döms för grov våldtäkt till fängelse i lägst fyra och högst tio år. Vid bedömande av om brottet är särskilt grovt skall särskilt beaktas, om våldet eller hotet varit av särskilt allvarlig art eller om fler än en förgripit sig på offret eller på annat sätt deltagit i övergreppet eller om gärningsmannen med hänsyn till tillvägagångssättet eller annars visat särskild hänsynslöshet eller råhet. 6 kap. 1 §
Den som företar en sexuell handling mot eller utverkar en sådan handling av en person som inte frivilligt deltar däri döms för sexuellt utnyttjande till fängelse i högst fyra år.
Är brottet grovt, döms för grovt sexuellt utnyttjande till fängelse i lägst två och högst åtta år. Vid bedömande av om brottet är grovt ska särskilt beaktas om handlingen varit av särskilt allvarlig art, om den riktats mot en person som befunnit sig i beroendeställning till gärnings-mannen, varit ur stånd att värja sig eller annars befunnit sig i en särskilt utsatt situation, om fler än en förgripit sig på offret eller på annat sätt deltagit i övergreppet eller om gärningen lett till graviditet eller överföring av allvarlig smitta eller sjukdom. Om ansvar ådöms också för brott enligt 3 eller 4 kap. som medel för eller effekt av sexuellt utnyttjande ska den samlade brottsligheten betecknas våldtäkt.
Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse
15 §
För försök till våldtäkt, grov våldtäkt, sexuellt tvång, grovt sexuellt tvång, sexuellt utnyttjande av person i beroende¬ställning, grovt sexuellt utnyttjande av person i beroende ställning, våldtäkt mot barn, grov våldtäkt mot barn, sexuellt utnyttjande av barn, sexuellt övergrepp mot barn, grovt sexuellt övergrepp mot barn, utnyttjande av barn för sexuell posering, grovt utnyttjande av barn för sexuell posering, köp av sexuell handling av barn, köp av sexuell tjänst, koppleri och grovt koppleri döms till ansvar enligt vad som föreskrivs i 23 kap.
Detsamma gäller i fråga om förberedelser till koppleri samt föreberedelse och stämpling till och underlåtande att avslöja våldtäkt, grov våldtäkt, våldtäkt mot barn, grov våldtäkt mot barn, grovt utnyttjande av barn för sexuell posering, och grovt koppleri . 15 §
För försök till sexuellt utnyttjande, grovt sexuellt utnyttjande, våldtäkt mot barn, grov våldtäkt mot barn, sexuellt utnyttjande av barn, sexuellt övergrepp mot barn, grovt sexuellt övergrepp mot barn, utnyttjande av barn för sexuell posering, grovt utnyttjande av barn för sexuell posering, köp av sexuell tjänst, koppleri och grovt koppleri döms till ansvar enligt vad som föreskrivs i 23 kap.
Detsamma gäller i fråga om förberedelse och stämpling till grovt sexuellt utnyttjande, våldtäkt mot barn, grov våldtäkt mot barn, grovt utnyttjande av barn för sexuell posering och grovt koppleri samt underlåtenhet att avslöja sådant brott.
3:2) Advokatssamfundets generalsekreterare Anne Ramberg uttrycker sig såhär 5/2-14 i en intervju i SVT apropå miljöpartiets lagförslag – ”När man ägnar sig åt lagstiftning måste man hålla på vissa principer och inte ge efter för plakatpolitik och omständigheten att ett antal personer ställer sig på Medborgarplatsen i Stockholm och viftar i en angelägen fråga. Det är väldigt egenartat att de stora partierna då plötsligt svänger. Detta är ett exempel på när riksdagens ledamöter inte tar sitt lagstiftningsansvar utan ger efter för rätt populistiska överväganden.”
Detta uttalande är tydligt negativt gentemot samtyckeslag. Anne Ramberg motsätter sig lagförslaget för att hon inte tycker att det är seriöst inom lagstiftningsväsendet att ta efter trender och en grupp högljudda människor och göra det till ett lagförslag. När Anne Ramberg menar att det är angelägen fråga, tror jag att det kan vara möjligt att hon tänker på de våldtäktsfall som uppmärsammats i media på senaste tiden. Till exempel ”våldtäktsfallet” i januari i år där Lunds tingsrätt, enligt nyheter24, friade en man trots att kvinnan tydligt protesterat mot samlaget. Detta är bara ett utav många liknande fall på sistone och i Sverige misstänktes år 2013 enligt brottsförebyggande rådet, 1060 människor för våldtäkt, varav 2% (d.v.s 21 personer) var kvinnor (här är inte heller våldtäktsstatistiken för barn eller övergrepp i hemmet inräknat). Även år 2009 dömdes 1078 män och 12 kvinnor för sexualbrott i Sverige, och även att, enligt sexistnytt.se:s inlägg från 2012, 33% utav domarna kring våldtäkt friades.
Martin Marmgren är polis och var delaktig i utredningen kring en ”våldtäkt” utav en femtonårig flicka i Tensta där de sex förövarna blev friade. Han säger till tidningen flamman.se i en intervju från 2 oktober 2013 att ”en samtyckeslag skulle behövas, dels för att ge våldtäktsoffer starkare skydd men också för att det har en normerande effekt”. Han menar alltså att genom en sådan lag skulle det bevisas att det inte är okej att ha sex utan samtycke och att det skulle stärka de våldtagnas ställning i rättsväsendet.
Morgan Johansson är socialdemokrat och säger till Sveriges Radio i januari i år att ”vi vill att man ska se över sexualbrottslagstiftningen igen”, apropå miljöpartiets lagförslag. Lagförslaget har alltså väckt en tanke om förändring hos socialdemokraterna, som nu gör Sverigedemokraterna och moderaterna till de enda partiena som inte föreslår en förändring av denna lag (på något vis).
Johan Linander, centerpartist, (tycker enligt samma källa) att ”En samtyckebaserad sexualbrottslagstiftning skulle säga att du får ha sexuellt umgänge först när du vet att en person är med på det. Det tycker jag är en rimlig ordning” och menar alltså att denna lag säkrar båda parters trygghet.
ANALYS:
Anledningen till att en samtyckeslag från första början blivit efterfrågad är ju för att det skett sexualbrott i så stor utsträckning och att domstolen sett mellan fingrarna på så många utav dem, att det blivit aktuellt för politiken att ingripa. Som det tidigare redovisats (se resultat) är det endast 21 utav 1060 våldtäktsmisstänkta som är kvinnor. Detta visar tydligt vilka som överlag våldtar: männen. De som förespråkar samtyckeslagen vägrar alltså att acceptera att den ena parten (framförallt män) förgriper sig på den andra parten (framförallt kvinnor). Att män genom sitt biologiska kön har enklare för vissa sorters sexuella övergrepp är ett faktum men åsikterna som jag nedan presenterar skiljer sig i huruvida egenskaper följer med på köpet vid födseln eller fostras in genom samhällsstrukturer och huruvida de skuldbelägger eller skuldbefriar män från sexuella övergrepp.
Som går att läsas i stycket metod tillhör teorin om olika egenskaper på grund utav kön särartsfeminismen. Om miljöpartiets lagförslag hade utgått ifrån en särartsfeminism, tror jag att lagförslaget t.ex. hade kunnat yrka på att de olika egenskaper könet emellan skulle kunna spela en roll i hur benägna, ämnade eller hur vår skilda sexualdrift motiverar oss att våldta på olika sätt och med olika förutsättningar. T.ex. skulle en särartsfeminist, enligt mig, kunna yrka på att männens fortplantningsinstinkt är starkare än kvinnornas och att det därför inte går att döma män och kvinnor på samma sätt, eller att mäns medfödda dominans skulle kunna vara en anledning till att männen oftare våldtar, och att det krävs att vi tar hänsyn till detta.
Detta kan tyckas vara ett radikalt sett att se på särartsfeminismen eftersom särartsfeminismen ändå menar att våra skilda egenskaper ska vara värda lika mycket. Jag menar dock att oavsett hur mycket särartsfeminismen än vill skapa lika värde mellan könens skilda egenskaper, skulle detta lagförslag (om det var utformat genom särartsfeminismen) till exempel kunna säga att männens medfödda egenskaper kan driva dem till detta och skulle kvinnors medfödda egenskaper driva dem till något liknande skulle det också räknas in i bedömningen. Särartsfeminismen menar ju även att vissa saker lämpar sig för män och inte för kvinnor och vice versa och även här tror jag att det finns utrymme för att möjligen yrka på att män lämpar sig för våldtäkt på sätt som inte kvinnor och gör att det därför inte går att göra en objektiv bedömning. Jag skulle alltså säga att likhetsfeminismen, och radikalfeminismen till viss del, ligger bakom detta lagförslag eftersom likhetsfeminismen menar att (återigen se metod) samhällsstrukturer fostrar oss till att bete oss på olika vis. I ett patriarkat (som dagens Sverige t.ex.) kommer möjligtvis de patriarkala strukturerna att underlätta för män att våldta. Ytterligare en orsak till att jag tror att likhetsfeminismen och radikalfeminismen (radikalfeminister eftersom de exempelvis anser våldtäkt vara en viktig fråga att kämpa för) ligger bakom detta förslag, är för att Sverigedemokraterna är som sagt (se resultat) ett utav de enda partier som inte stöttar en samtyckeslag och de för en öppen särartsfeminism.
De som ligger bakom lagförslaget (enligt mig likhets/radikalfeminister) tror alltså inte att män p.g.a några medfödda egenskaper har större rättigheter att våldta och därför borde en samtyckeslag med intolerans mot samhällskonstruerade egenskaper skapas.
REFERENSER: (i alfabetisk ordning)
www.aftonbladet.se/nyheter/article18230798.ab – Ida Gustaffson 4 januari 2014
www.bra.se/bra/globala-sidor/sok.html?query=våldtäkter&submitButton
http://www.flamman.se/allt-fler-kraver-nu-en-samtyckeslag – Anne Li Lehnberg 4 oktober 2013
www.nyheter24.se/debatt/767489-paula-bieler-sd-jag-ar-sarartsfeminist.- Paula Bieler 26 maj 2014
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Forslag/Motioner/mot-201112Ju400-Inforande-av_GZ02Ju400/?text=true
http://sexistnytt.wordpress.com/2012/03/25/farre-doms-for-valdtakt/
http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/19109/2013-5-43.pdf
www.svt.se/nyheter/val2014/samtyckeslagen-ar-populism - Lina Lihndal 5 februari 2014
Jag har även refererat från de häften som vi fått utav dig, häftet som kallades ”Genus” och häftet som beskrev de olika feministiska teorierna.
UPPGIFT 2:
Jag anser att likhetsfeminismen, och den socialistiska feminismen, är rimligare teorier än någon annan idag välkänd feministisk teori. Att vi föds med olika kön är ett faktum, men att vi på köpet får egenskaper kopplade till könet tror jag är ett påhitt. Att män skulle vara födda med vissa personlighetsdrag, och kvinnor med andra tror jag inte på, utan jag tror snarare på ett upprättat könssystem såsom den socialistiska feminismen förespråkar. Psykisk ohälsa till exempel, var enligt socialstyrelsens rapport från 2013, vanligast bland kvinnor mellan 18-24. Men beror inte detta på kvinnors medfödda egenskaper då? Är det inte kvinnors medfödda tendens att hålla saker inom sig eller vilja prestera i tystnad? Jag tror snarare att detta beror på de egenskaper som läggs på kvinnor eller patriarkala strukturer som tvingar kvinnor att bete sig på ett visst sätt, eller uppmanar kvinnor att inte ta för mycket plats, eller anser att kvinnor helt enkelt är underordnande män, och att vara underordnad någon, tror jag om något kan motverka psykiskt välmående.
Visst, på ett sätt föds vi med olika egenskaper, eftersom vi föds med olika förväntningar, sammankopplade med vårt kön, om hur vi ska bete oss. På det viset har särartsfeministerna rätt, att vi till viss del föds med olika egenskaper, men jag anser att likhetsfeministerna formulerar problemet och säger att det är samhällets förväntningar som gör att vi föds in i världen med olika egenskaper, och till skillnad från särartsfeministernas teori så tror inte jag att våra egenskaper sitter i vad vi har mellan benen.
En annan anledning till att jag anser att likhetsfeminismen är en rimligare teori är att här går det även att applicera de som inte identifierar sig med pojke/flicka eller man/kvinna. De som inte identifierar sig med det könet som de föds med, identifierar sig ju inte heller då med de egenskaper som särartsfeminismen antar att vi föds med. Den gruppen hamnar ju alltså då utanför samhällsramen, existerar inte deras egenskaper eller har de en blandning utav de egenskaper som tillhör könsidentiteterna? Jag tycker att detta ganska tydligt visar hur absurt det skulle vara om vi föddes med olika egenskaper p.g.a. vårt kön eftersom det handlar om hur vi vill tolka oss själva och hur samhället skoningslöst tolkar oss.
Gång på gång har våldtäktsförövare friats i ”världens mest jämställda land” fast mycket har talat för att den andra partnern (nästan alltid kvinnan) tvingats till samlag. Är det kanske särartsfeminismens tanke om egenskaper som inte kan förnekas som spelar oss ett spratt? Kanske är det likväl bristen på någon sorts feminism överhuvudtaget som ger upphov till sådan problematik, men jag anser det inte helt omöjligt att särartsfeminismen skulle kunna ta sig ett sådant uttryck. Jag tycker alltså att likhetsfeminismen är mest rimlig att applicera på i ett samhälle eftersom den förnekar att medfödda egenskaper finns och gör oss till olika människor och ger oss utrymme att bete oss på olika vis, men samtidigt inte ger ett viss kön utrymme att bete sig på ett visst sätt. Jag tycker att särartsfeminism skapar ytterligare en totalt onödig splittring genom att dela upp oss i olika typer av människor bara p.g.a. vad vi har för kön. Återigen en vi och de känsla, återigen hamnar vi längre från varandra och vår oförståelse har ett utrymme att frodas, ”det är väl inte så konstigt att jag inte förstår dem, jag är ju kille/tjej”, vi tänker ju på olika vis”.
Och visst, särartsfeminismen menar inte att männens respektive kvinnans egenskaper är bättre eller sämre, bara att de skiljer sig från varandra. Jag tror dock att utifrån samhällsramen kommer inte att alla ha förstånd nog att se detta, att värdera de olika egenskaperna lika eller det ”manliga” och det ”kvinnliga” på samma sätt. Alla kommer antagligen inte kunna göra en objektiv bedömning utan tydligt ta ställning i vilken sorts egenskaper som är bäst (och eftersom vi lever i ett patriarkat tror jag absolut att det är möjligt att männens egenskaper lyfts till de bättre) och gemene man kommer möjligtvis att döma de som inte passar in i de roller som vi föds med. Jag anser att alla roller som appliceras på oss är dåliga, för även om utgångspunkten är att det ska bedömas opartiskt, så tror jag att chansen är mycket stor att det inte kommer bli så i praktiken. På samma vis som homosexuella fått utstå ett förtryck eftersom de inte passat in, tror jag att detta kan ge upphov till ännu mer förtryck, eftersom jag menar att människor tyvärr inte alltid är kapabla till att acceptera normbrytande tankegångar eller individer.
Som jag tidigare nämnt är psykisk ohälsa vanligast bland unga (kvinnor) och jag tror att detta kan bero på bland annat ett utanförskap. Särartsfeminismen kan enligt mig ge upphov till ännu mer utanförskap och därmed sådant som är relaterat till det, till exempel psykisk ohälsa, gruppindelningar, exkluderingar och ifrågasättande utav dem som beter sig annorlunda. Min tro på ett jämställt samhälle är inte synonymt med en gruppindelning sekunden vi blir till.
Särartsfeminismen menar också att vissa saker lämpar sig för kvinnor respektive män, exempelvis att politiken skulle vara ett forum som bäst lämpar sig för män p.g.a. deras medfödda personlighetsdrag. Jag vägrar att tro att jag inte är kapabel till vissa saker bara för att jag föddes som kvinna, och jag tror inte heller att det är så svart och vitt. Att säga att en del saker passar vissa bara p.g.a. deras kön tycker jag är att förminska allt som gör oss till människor, vår uppfostran, vår världsuppfattning och vår kompetens. Jag tror att en del saker passar vissa människor, inte ett visst kön.
Som jag redogjorde för i avsnittet resultat så tror Anne Ramberg att högljudda människor ligger bakom att samtyckeslagen tagits upp i politiken medan jag menar att ett samhälle sprängfyllt med normer om hur vi bör bete oss har skapat så mycket konflikt att det till slut blivit ett ärende för politiken. Istället för att leva i idén om att det ligger ett problem på individnivå hos några män med sexualdrift, vill jag gärna se helhetsbilden som pekar på att konstruktioner tillåter oss att bete oss på olika vis, som okejar våldtäktsförövarnas (i de allra flesta fall, männens) beteende, och att likhets och den socialistiska feminismen kan tackla detta i större utsträckning än någon annan feministisk teori.
Jag vill tro att den enda egenskapen som jag föds med på grund av mitt kön, är egenskapen att utveckla ett barn i min livmoder och det gör mig varken kapabel eller inkapabel till någonting annat och att denna inställning i längden kommer leda till ett mer jämställt samhälle.
Kommentarer
Trackback